Regio – ‘Elektrisch rijden is duur’ is een veelgehoorde opmerking, maar is dat wel echt zo? Kan elektrisch rijden niet ook goedkoper zijn? Dat hangt af van diverse factoren.
Alle autokosten per kilometer
Als je een goed vergelijk wil maken tussen de kosten van een elektrische auto of eentje op benzine of diesel, dan is het belangrijk dat je alle autokosten in het vergelijk meeneemt. Er zitten bijvoorbeeld grote verschillen in wat je kwijt bent aan onderhoud en wegenbelasting.
- Met de ANWB Autokostentool bereken je eenvoudig hoe het kostenplaatje er in jouw situatie uitziet. Steeds vaker blijkt dat de elektrische auto ondanks een fors hogere aanschafprijs onder aan de streep nauwelijks duurder – of zelfs goedkoper – is wanneer je naar het totale kostenplaatje kijkt. Zeker nu de brandstofprijzen de pan uit rijzen.
- De kosten voor elektrisch rijden kunnen nog gunstiger uitvallen indien er in 2023 en 2024 nog gebruik wordt gemaakt van de aanschafsubsidie.
Energiekosten en verbruik
Wat de liter is voor benzine, dat is de kilowattuur (kWh) voor elektriciteit. Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten hangt dus in eerste instantie af van het verbruik van de elektrische auto. Een middenklasse elektrische auto (bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3) verbruikt zo’n 15 kWh stroom per 100 kilometer. Een grote gezinsauto zoals de Nissan Ariya zit al gauw rond de 21 kWh.
- De prijs voor een kWh kan flink uiteenlopen. Bij thuis laden aan je eigen laadpaal betaal je hetzelfde stroomtarief dat je ook voor je apparaten en verlichting thuis betaalt.
- Aan een publieke laadpaal betaal je meer, terwijl snelladen langs de snelweg het duurste (en het snelste) is. Kijk hier voor de ANWB laadpas.
- Check de tarieven van je eigen energieleverancier goed met die van je laadpasprovider. Met de ANWB laadpas betaal je bijvoorbeeld € 0,60 per kWh bij een openbare laadpaal in Nederland (exclusief kosten laadsessie of abonnement). Op deze pagina vind je meer informatie over wat opladen kost.
- Heb je thuis zonnepanelen, dan wordt het vanzelfsprekend nog interessanter om op elektrisch rijden over te stappen.
Onderhoudskosten
Een elektrische auto heeft aanzienlijk minder draaiende delen in de aandrijflijn dan een brandstofauto. Dat betekent dat je ook minder geld kwijt bent aan regulier onderhoud voor een elektrische auto.
- De grootste slijtageonderdelen bij een elektrische auto zijn de banden en de remmen, al gaan ook die laatste een stuk langer mee dan bij een brandstofauto, omdat je veel gebruikmaakt van remmen op de elektromotor (regenereren).
- Een van de grootst mogelijke kostenposten bij een elektrische auto is revisie of vervanging van het accupakket. Om vrees over een kapot accupakket bij consumenten weg te nemen, bieden veel merken een uitgebreide garantie op de levensduur.
- Je kunt het accupakket laten testen op capaciteit, mocht je twijfelen bij oudere auto’s.
Fiscale voordelen
De Nederlandse overheid probeert op diverse manieren elektrisch rijden te stimuleren. Op dit moment zijn die maatregelen vooral gericht op zakelijke rijders, maar deze worden in de komende jaren in stappen afgebouwd. Meer over alle fiscale voordelen vind je hier.
Private Lease
Ondanks dat de aanschafprijs hoger is, is het goed mogelijk dat de totale autokosten voor een elektrische auto niet of nauwelijks hoger zijn dan van een brandstofauto. Er is wel één grote ‘maar’: je moet die hogere aanschafprijs in één keer ophoesten. Een alternatief is private lease, waarbij je voor een vast bedrag per maand in een elektrische auto kunt rijden. Op de pagina ANWB Private Lease: elektrische modellen zie je welke EV’s er in dit kader zijn en wat ze per maand kosten.
Aanschaf
Een nieuwe EV kopen
- Elektrische auto’s zijn vaak duurder dan een vergelijkbare auto op benzine. Dat komt door het dure accupakket.
- Elektrische auto’s zijn vaak krachtiger en rijker uitgerust dan vergelijkbare benzine en diesel modellen. Van de goedkope instapmodellen op benzine zijn veelal nog geen tegenhangers op elektriciteit. Daardoor kan het verschil tussen brandstof en elektrisch nog groter lijken.
- Onder aan de streep is de afschrijving van een elektrische auto momenteel de grootste kostenpost.