Regio – Motorrijden ‘populairder dan ooit’, maar aanbod blijft achter. “Het is vraag en aanbod”, legt Harald Tijms uit. “Er is veel vraag en het aanbod is in principe minder.” Tijms schetst de situatie bij Motorhuis Bakker, maar die geldt voor praktisch alle motorzaken.
Door de coronaperiode is er een tekort aan motorfietsen. “We hadden de tijd ervoor; konden niets anders. Niet vliegen, geen geld uitgeven. Dan gaan we maar motorrijden en daarvan genieten”, zegt Tijms, verwijzend naar de situatie tijdens de pandemie.
Populairder dan ooit
Volgens branchevereniging Bovag is motorrijden ‘populairder dan ooit’. In Nederland zijn meer dan 1,5 miljoen mensen met een motorrijbewijs en de verkoop van nieuwe motoren ‘ligt op het hoogste punt in 15 jaar’. Dat betekent wel dat nieuwe motorbezitters soms geduld moeten hebben.
In Drenthe wordt relatief gezien het meest motor gereden (verhaal gaat verder on het kaartje):
Volgens bedrijfsleider Robert Dijkman van Gebben Motoren zit op de levertijd een groot verschil met de periode voor corona. “Gemiddeld zit het tussen de drie en zes maanden in, maar bij sommige modellen kan het wel een jaar duren.” Dat is een flink verschil met een paar jaar geleden. “Dan hadden we in het magazijn nog zestig nieuwe motoren op voorraad staan, plus wat in de winkel stond. Dan zeg je: ‘Kom maar mee naar boven, ik heb die, die en die kleur. Welke vind je het mooiste? Volgende week rijden, klaar.'”
Door de coronapandemie moeten fabrieken in Azië soms sluiten en blijft daardoor de onderdelenproductie in sommige gevallen achter. Als één onderdeel vertraging oploopt kan de motor niet uitgeleverd worden, weet Robert Dijkman. “Van een bepaalde motor stonden heel veel klaar, maar die zitten te wachten op een stuurdemper en dan mag die motor niet uitgeleverd worden.”
Ook de tweedehands markt, die bij motoren relatief groot is, geeft problemen. De gebruikelijke kanalen zijn snel opgedroogd. En doordat er minder nieuwe motoren bijkwamen is het aantal tweedehands motoren volgens Tijms ook niet toegenomen. “Het moment dat je inruilt is er niet als een nieuwe motor niet te leveren is. Dus dan komt gebruikt ook niet binnen.”
Volgens de beide motorverkopers schijnt er licht aan het einde van de tunnel. Tijms: “We kunnen nu in elk geval duidelijkheid geven en dat kon vorig jaar en het jaar ervoor niet. Toen was het gissen. Nu kunnen we zeggen wanneer iets leverbaar is.”