Nieuwveen – Negenentwintig jaar geleden verscheen de jonge Martijn de Haas als racer voor het eerst aan de start, toen nog gewoon op een normale motor. Het is allemaal gekomen door zijn drie jaar oudere broer Joeri. Die begon aan brommers te sleutelen en samen gingen ze kijken naar een dragrace.
De dragrace-sport heeft de band tussen de broers nog hechter gesmeed, want met de technische steun van Joeri begon Martijn in 1993 zelf te sprinten met een 750 cc Yamaha Seca, waarmee hij de kwartmijl (402 meter) aflegde in 13,5 seconden. Daarna volgde de Kawasaki Big Spender 2 viercilinder – overgenomen van wijlen Henk Vink. Er kwam een nieuw Promod-frame uit Amerika en naast benzine kreeg de motor toen nu ook lachgas toegediend. Dat bleek een goede basis voor de verovering van Nederlandse titels.
“Telkens wil je toch een stukje sneller, dus ga je hem aanpassen”. Die explosieve kracht sloopt echter onderdelen, dus worden telkens sterkere componenten gebruikt. Inmiddels is van de originele Harley niets meer over. Martijn: “Iedere 800 meter reviseren we eigenlijk de hele motor. Daar gaat het meeste geld in zitten.”
Martijn de Haas maakt indruk met nieuwe MPM Super Twin Harley. Voor Martijn en Joeri de Haas betekende de Main Event op Santa Pod het debuut in de klasse Super Twin. Een vuurdoop want de wedstrijd telde meteen mee voor het UEM Europees Kampioenschap en daarmee stond de volledige Europese top aan de start.
Op nationaal niveau behaalde Martijn de Haas in de kleuren van MPM vele titels maar zorgde ook internationaal regelmatig voor verrassingen. MPM Super Twin-coureur Martijn de Haas verpulvert persoonlijk record [update 5-6-2014] MPM Super Twin-coureur Martijn de Haas domineert European Finaals met snelle tijden en overtuigende overwinning Een klein budget hebben en we gaan ervoor.
Met die mentaliteit zijn we dit seizoen toch Europees kampioen geworden.” Tijdens de openingsronde van de titelstrijd eind mei op Santa Pod, was het MPM Super Twin-team van Martijn en Joeri de Haas met 6,787 seconden voor het eerst onder de 7-secondengrens gedoken In de kwalificatie pakte De Haas met de door zijn broer Joeri geprepareerd MPM-Harley in een nieuw persoonlijk record van 6,632 seconden de eerste positie.
In de eliminaties was de MPM-piloot met 6,65 en 6,75 seconden opnieuw extreem snel om daar in de finale met 6,623 seconden in weer een nieuw persoonlijk record een prachtige overwinning aan vast te knopen.
Met deze tijd sprong De Haas naar de tweede kwalificatiepositie en behoort nu in één klap tot het selecte groepje van snelste Super Twin-rijders van Europa. Martijn de Haas, die daarmee jarenlang hard werken van de twee Ter aarse broers beloond zag worden. Te vaak gebeurde het dat tijdens een run elektronische problemen optraden, dus alles opnieuw doen en netjes maken. Probleemloos plaatste de MPM-piloot zich voor de finale waarin De Haas het moest opnemen tegen zijn landgenoot Job Heezen.
De Haas behaalde de eindstreep en was daarmee de absolute winnaar van de European finaals in de Super Twin klasse. Voor dit soort races doe je het allemaal. Terwijl je richting de 300 km/u gaat, zit je opzij te kijken waar je tegenstander is. De ene keer zat zijn voorwiel net voor dat van mij en even later was het weer omgekeerd.
Wanneer Martijn aan de start van een race verschijnt, moet alles perfect zijn. Het gas gaat open en dan schiet zijn racemonster er al met 100 kilometer per uur vandoor. Het voorwiel trekt van de grond. Zou er achterop geen wheelie bar zitten, slaat de motor achterover. Sturen kan Martijn alleen nog door met zijn lichaam als zeil de wind op de juiste manier te vangen.
“De motor loopt op nitromethaan, meer vloeibaar dynamiet dan brandstof.” Bij de finish aangekomen, inmiddels met 350 kilometer per uur, komt het meest heikele gedeelte. Het gevaarte tot stilstand brengen. Hij heeft 800 meter nodig om tot stilstand te komen.
We rijden nu een kwart mijl in 6,6 seconden. 6,5 is nog wel haalbaar, maar voor 6,4 is een nieuw frame nodig. Of dat nou lukt of niet, ik ga door tot het geld, of mijn lichaam, helemaal op is.” De Haas werd in 2015 en 2016 Europees Kampioen in de Super Twin Top Fuel klasse. Telkens wil je een stukje sneller’ “Maar het werd pas echt serieus toen we in Amerika een hele snelle Funny Bike te koop zagen staan. Hoofdsponsor MPM was daar niet rauwig om, die vond de Top Fuel V-twins toch al veel gaver. Dat was een klasse waar wij zelf nooit bij stil hadden gestaan.”
Een verkeerde ontsteking geeft bij dit soort motoren al gauw een explosie en veel brokken.” Om de rijder in dergelijke situaties te beschermen draagt Martijn de Haas een soort kogelvrij vest en zitten de cilinderkoppen vast met zestien bouten en zijn ze daarnaast overspannen met kevlar-riemen om te voorkomen dat zo’n cilinderkop een projectiel wordt als de zaak ploft. ”Dragracen is vooral alles blijven controleren en voldoende zaken regelmatig uit elkaar halen. Ook de gaskleppen zijn eigen ontwerp en verder rijden we met gesmede zuigers waarvan het zuigerhemd is voorzien van kunststof proppen.
Maar twee jaar geleden begon alles op zijn plaats te vallen en reden ze in Santa Pod 6.7 seconden. In de Super Twin Top Fuel klasse rijden nitromethaan gestookte tweecilinders. Martijn de Haas rijdt met een 2.890 cc zuigmotor op basis van een PRP-blok uit Canada. Als ik er af kom heb ik blauwe plekken en spierpijn in de rug, maar dat merk ik pas na het weekend, als de adrenaline weer uit het lijf is.“
Tegenwoordig worden ook in Europa veel speciale Amerikaanse onderdelen gebruikt en de huidige toprijders maken constant runs tussen de 6.5 en 6,8 seconden over de kwartmijl. Maar niet alleen de coureur moet afzien, ook de machine lijdt. Vervolgens is het ketting spannen en de data van de vorige run met de computer uitlezen.
Dragracen is een en al spanning & spektakel, het vliegen, de snelheid, daar krijg je echt een adrenaline kick van!!