Nieuwveen – Van huis uit is er nog wel lichamelijke opvoeding of geven we kinderen een schermpje en ze zijn zoet. Een bekend begrip met betrekking tot de gymnastieklessen uit de lagere en middelbare schoolperiode. Het kind leert hierbij met zijn lijf om te gaan.
Er vindt geleidelijk aan een algemene bewegingsontwikkeling plaats. Spelenderwijs leert het kind nieuwe vaardigheden zoals hardlopen, huppelen, gooien en vangen van een bal ect. Het kind wordt dus min of meer in het bewegen opgevoed.
Deze jongen heeft heel weinig geleerd, want na schooltijd altijd voetballen, totdat je naar bed moet. Er wordt niet meer gevoetbald op veldjes of op pleintjes. Een goede ontwikkeling van de algemene houdings- en bewegingscoördinatie is een absoluut vereiste om de – moeilijkere- sport specifiekere bewegingsvaardigheden onder de knie te krijgen.
Als ouders op een goede wijze hun kinderen stimuleren bij hun sportbeoefening zullen de kinderen die sportbeoefening niet gauw opgeven. Zij groeien dan op met het besef dat sport, een zinvolle en gezonde vrijetijdsbesteding is, die je een leven lang kunt uitoefenen. Dat is een taak die ouders en sportvereniging gezamenlijk het meest effectief kunnen uitvoeren.
Bij alle balsporten is het van essentieel belang dat tijdens de training geoefend wordt in het aanleren van een goed balgevoel en een goede bal ‘‘timing”. Het omgaan met een bal, een goed ontwikkelt balgevoel en een goede timing zijn voorbeelden van specifieke bewegingsvaardigheden die noodzakelijk zijn om een willekeurige balsport op een goede en plezierige manier te kunnen beoefenen. Belangrijk is dus dat de tak van sport die het kind beoefent eerst spelerswijs bijgebracht wordt!
Belangrijk: Mentale opvoeding
Een belangrijke taak in het bijbrengen van een juiste houding en een correct en sportief spelgedrag van zijn vriendjes ten opzichte van elkaar en ten opzichte van tegenstanders en wedstrijdleiders. Ouders hebben dan ook een belangrijke en verantwoordelijke in hun op voeding. Men stelt weleens “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”, je zou ook kunnen stellen “de manier waarop de jeugd wordt begeleid is bepalend voor de toekomst.