Overzicht concept-verkiezingsprogramma’s klimaat- & energie-paragrafen
De afgelopen weken hebben een aantal politieke partijen hun concept-verkiezingsprogramma’s gedeeld. De NVDE heeft de relevante passages die raken aan de klimaat- en energietransitie op een rij gezet.
NVDE
Nieuws-persbericht

Klimaat- en energie-onderwerpen komen bij alle partijen in de concept-verkiezingsprogramma’s duidelijk naar voren. Enkele opvallende voornemens uit de conceptprogramma’s op klimaat en energie zijn:
PvdA/Groenlinks:
-
Streven naar klimaatneutrale elektriciteitsvoorziening in 2035 en in 2040 een klimaatneutrale industrie en samenleving
-
Versterking en innovatie van het elektriciteitsnet plus voorrang projecten met maatschappelijk belang.
-
Vergunningen binnen 2 jaar & houdbare stikstofvrijstelling voor energietransitie projecten
-
Meer deelmobiliteit, betalen naar gebruik, nieuwe leaseauto’s emissieloos 2025 & alle nieuwe auto’s emissieloos in 2030
-
Klimaatplicht voor bedrijven die subsidie krijgen en verplicht doel elektrificatie industrie
VVD:
-
Stimuleren van thuiswerken en meer flexibele werktijden, deelmobiliteit makkelijker maken en investeren in beter en meer ov
-
Stimuleren geothermie. Geothermie is ideaal voor verduurzaming glastuinbouwsector en als input voor warmtenetten
CDA
-
Groene industriepolitiek met bindende en wederkerige maatwerkafspraken voor de grootste vervuilende bedrijven, infrastructuur voor ‘negatieve emissies’
-
Investeren in snelfietspaden, OV en deelvervoer
-
Vliegbelasting overstappers & privejets, geen luchthaven Lelystad en krimp Schiphol naar 440.000 vluchten
-
De rente bij het Warmtefonds blijft 0% voor lage- en middeninkomens, alle corporatiewoningen met slecht energielabel voor 2030 aangepakt, wijk-voor-wijk verduurzamen met voorrang kwetsbare wijken en norm voor biobased bouwen
Volt:
-
Verduurzaming van bestaande woningen door onder andere dubbelglas vanaf 2028 te verplichten en te investeren in isolatie, ventilatie en schone warmte.
-
Motorrijtuigenbelasting vervangen op auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens door ‘betalen-naar-gebruik’.
-
Particulieren kunnen nog tot 2030 een subsidie krijgen voor de aanschaf of private lease van een nieuwe en tweedehands elektrische auto.
SP:
-
CO2-heffingen industrie, nationaliseren energiebedrijven, investeren OV
-
Geen rekeningrijden en geen normeringen voor burgers of voordeel elektrisch rijden